Kriteriji za ocjenu poslovnog plana za samozapošljavanje
Poslovni plan za samozapošljavanje predstavlja temeljnu dokumentaciju pri odobrenju zahtjeva za potporu. Prihvatljivi troškovi za realizaciju potpore se sastoje od fiksnog i varijabilnog dijela, pri čemu je fiksni dio unaprijed utvrđen troškovima osnivanja i registracije, troškovima rada podnositelja i tekućim troškovima prvih nekoliko mjeseci poslovanja. Varijabilni dio se razlikuje ovisno o djelatnosti, a prihvatljivo je financiranje kupnje nove opreme, strojeva ili prijevoznih sredstava nužnih za obavljanje djelatnosti, kupnje franšize i kupnje licenciranih IT programa. Prema HZZ, najvažniji kriterij za ocjenu poslovnog plana za samozapošljavanje je održivost poslovne ideje koja se detaljno objašnjava unutar samog plana. Za predani zahtjev je moguće dobiti ukupno 100 bodova, od kojih je 40 direktno povezano s kvalitetom poslovnog plana (prema pravilima za 2024. godinu):
- popunjenost poslovnog plana s priloženim ponudama i pismima namjere – 15 %
- procjena prihoda i troškova – 15 %
- održivost i konkurentnost poslovnog plana – 10 %
Plan bi trebao biti u cijelosti popunjen, razumljiv, precizan i detaljan te potkrijepljen prilozima ponuda/predračuna/troškovnika dobavljača i poželjno pismima namjere kupaca. Budući da se potpora za samozapošljavanje dodjeljuje za dvije godine poslovanja, potrebno je za navedeno razdoblje projicirati prihode i troškove, pri čemu je najbitnija odrednica realna procjena, bez iskazivanja previsokih prihoda ili preniskih troškova. Ukoliko poduzetnik ima jasnu viziju razvoja poduzeća te je ideja detaljno razrađena u planu, smatra se da je ista održiva. Konkurentnost se odnosi na procjenu omjera cijene i kvalitete te prezentacije proizvoda tržištu.
Izrada poslovnog plana za samozapošljavanje
U nastavku dajemo pregled glavnih pitanja na koja je potrebno odgovoriti pri sastavljanju poslovnog plana za samozapošljavanje.
Procjena prihoda i troškova
Osim tekstualnog dijela s detaljnim obrazloženjima, unutar poslovnog plana za samozapošljavanje se prilaže i procjena prihoda i troškova kao zasebni tablični prikaz.
Prihodi i troškovi se procjenjuju za naredne dvije godine, na mjesečnoj i godišnjoj razini. Važno je prihode raščlaniti na svaki proizvod ili uslugu zasebno, na temelju kalkulacija planiranih cijena i količina. Za rashode se u obzir uzimaju fiksni i varijabilni troškovi, karakteristični za predmetnu djelatnost i obujam posla, planirane bruto plaće zaposlenih, proračun troška amortizacije dugotrajne imovine, i svi ostali predviđeni troškovi. Kako bi se izračunala neto dobit poslovanja na mjesečnoj i godišnjoj razini, potrebno je bruto dobit umanjiti za pripadajući porez na dobit.
Ostali elementi ocjene zahtjeva za dodjelu potpore za samozapošljavanje
Osim poslovnog plana, ističemo i druge elemente bitne pri bodovanju zahtjeva:
- radno iskustvo u predmetnoj djelatnosti 15 %
- obrazovanje i edukacije relevantne za predmetnu djelatnost 15 %
- prednost prvog poduzetničkog iskustva 5 %
- pripremne radionice HZZ 5%
- indeks razvijenosti JLS u kojoj se poslovni subjekt osniva 10%
- inovativnost projekta 5%
- ulaganje u nedostajuće djelatnosti 5 %
Zaključak
Izrada poslovnog plana za samozapošljavanje treba biti sveobuhvatna, detaljna i dobro elaborirana. Potrebno je priložiti pisma namjere kupaca i ponude dobavljača za nabavu imovine koja se planira financirati odobrenom potporom. Poslovna ideja mora biti konkretna i jasno isplanirana, a projekcija prihoda i troškova realna i objektivna. Poduzetnicima koji se odlučuju na pokretanje vlastitog posla se preporuča istraživanje tržišta i pomoć stručnih savjetnika pri predaji zahtjeva za potporu za samozapošljavanje. Od budućeg poduzetnika primarno se očekuje poznavanje struke i predmetnog tržišta, a veliku ulogu u prolaznosti zahtjeva imat će kompletna i valjana dokumentacija.